Праздник Святой Троицы, называемый ещё Пятидесятницей, посвящён сошествию Святого Духа на апостолов в пятидесятый день после воскресения Христова. Сошествием Святого Духа утверждается в мире христианская вера и начинает свое бытие Церковь Христова.
В праздник Пятидесятницы Церковь подводит своих чад к порогу своей благодатной жизни и призывает их обновить и укрепить в себе дары Духа Святого, полученные ими в таинстве Крещения. Без благодати Божией невозможна духовная жизнь.
Эта таинственная сила обновляет и преображает весь внутренний мир х
ристианина. Все самое возвышенное и ценное, что только каждый может желать, — подает ему Дух Святой. Вот почему праздник Святой Троицы так торжественно и радостно встречается православными христианами.
Постепенно Бог открывал Себя людям: в ветхозаветное время люди знали только о Боге Отце, со времени рождения Спасителя люди узнали о Его Единородном Сыне, в день сошествия Святого Духа люди узнали о бытии третьего Лица Пресвятой Троицы и так научились верить и прославлять Бога, единого по существу и Троичного в Лицах — Отца, и Сына, и Святого Духа — Троицу Единосущную и нераздельную.
И так, ныне Православная Церковь отмечает праздник Святого Духа. Отдельное прославление Святого Духа на следующий день после праздника Пятидесятницы совершается чести ради Всесвятаго Духа в противодействие учению еретиков, отвергавших божество Святого Духа и равночестность Его с Богом-Отцом и Богом-Сыном.
В день праздника Святой Троицы, мы слышали дивные слова молитв, но если подумать об Имени, которое Ему даёт Евангелие, которое переводится как Утешитель, в других переводах — Параклит, Ходатай, Заступник, то — Кто Он? Поистине, Он — Утешитель, восполняющий нашу разлуку со Христом, утешающий нас, как сирот, тоскующих о том, чтобы нам быть со Христом, нашим Богом, нашим Спасителем, что пока мы во плоти (это слова апостола Павла), мы отделены от Него.
Но для того, чтобы Он был нашей Поддержкой, нашим Утешителем, прежде всего мы должны осознавать, что мы действительно разлучены, отделены. И вот это первый вопрос, который мы должны ставить перед собой: сознаем ли мы это? Или мы живем в иллюзии, будто мы в Боге, и Бог в нас, и ничего больше не нужно? А нужно так много больше, чем мы воображаем.
Святой Дух тоже — Тот, Который, как Помощник, Крепость, даёт нам силу жить, несмотря на разлуку, стоять неколебимо, быть исполнителями воли Божией, делателями заповедей Божиих.
Он — Тот, Который даёт душе крепость, решимость, силу, — я бы сказал: власть исполнить это. Но опять-таки, только если мы повернёмся к Нему и скажем: Приди! Вселися в нас! Очисти нас! Будь не только нашим Утешителем, но нашей Крепостью и Силой!
И, наконец, Он подаёт нам уже теперь радость познания того, как мы близки, несмотря на то, что бесконечным представляется расстояние между Богом и нами. Он — Тот, Который из наших глубин ходатайствует в нас к Богу воздыханиями неизглаголанными.
Он — Тот, Кто, потому что мы — Христовы, Его братья, Его сестры по человечеству (и это собственные слова Христа), дает нам познать, что мы — дети Отца. Какая радость, какое диво, какое достоинство этого, но и какая ответственность!
И если подумать о нашем мире, который так чужд, оторван от Бога, то для него Дух Святой — уже начало вечной жизни. Его присутствие в мире — событие решающее: Он бьет, ударяет, как море о скалы, и разбивает, сломляет сопротивление. Он — радость вечности, стучащаяся к нам в дверь, Он врывается в нашу жизнь, напоминает нам о Боге, о Христе, нашем Спасителе, о нашем величии и достоинстве перед Богом и о том, что все возможно в укрепляющей нас силе Христовой.
Будем поэтому со всей ответственностью и благодарностью праздновать этот день. И пусть Дух Божий, пришедший огненными языками на Апостолов, придет и на нас, либо поистине как огонь, от которого мы возгоримся и будем пламенеть, как купина неопалимая, или как «глас хлада тонка», веяние тихого ветерка, которое пророк слышал в пустыне, где Бог был в Его тихом смирении, Его самоотдаче нам, Его любви к нам. Аминь.
Митрополит Антоний Сурожский
Проповедь протоиерея Александра Шаргунова
Содержание этого праздника описано в одной из книг Нового Завета – в книге Деяний Святых Апостолов (Деян. 2, 1-11). В ней говорится о том, как на апостолов, которые собрались в Иерусалим, снизошел Святой Дух в виде языков пламени.
С этого момента люди, собравшиеся в Иерусалим на праздник ветхозаветной Пятидесятницы, чтобы отметить событие, содержанием которого было воспоминание о даровании еврейскому народу у подножья Синайской горы десяти заповедей, заметили удивительную особенность. Они увидели, что ученики Христовы получили удивительный дар – они стали говорить на разных языках, которые они до этого момента не знали и не изучали.
Это совершилось, согласно слову Христа: «Вы же оставайтесь в городе Иерусалиме, доколе не облечетесь силою свыше» (Лк. 24, 49), «не отлучайтесь из Иерусалима, но ждите обещанного от Отца» (Деян. 1, 4). С этого момента ученики Христовы, которые ранее не вмещали содержание проповеди Спасителя и Его деяний и в конце концов соблазнились Его распятием, приобрели дерзновение и великую духовную силу. Так в Иерусалиме родилась Христианская церковь.
Мы обычно называем Церковь обществом людей, которые одушевлены одним Духом – Святым Духом. В Священном Писании после этого события ученики Христовы стали называться апостолами – посланниками, свидетелями миру о Воскресении Христа. Все это произошло по слову Христа, который сказал ученикам: «Вы примете силу. Когда сойдет на вас Дух Святой; и будете мне свидетелями в Иерусалиме и во всей Иудее и Самарии и даже до края земли» (Деян. 1, 8).
С тех пор и доныне Церковь живёт не столько благодаря человеческим стараниям и усилиям. Церковь живет зачастую вопреки ходу истории. Все это происходит потому, что Церковь живет Святым Духом.
Благодаря этому представители разных народов и культур имеют одну веру. Апостолы передавали благодать Святого Духа через возложение рук, совершавшееся после крещения. Сейчас каждый человек принимает благодать Святого Духа в таинстве Миропомазания, когда после погружения в воду священник помазывает его святым Миром.
Особые дары Святого Духа Господь подает священнослужителям и в первую очередь епископам. Поэтому рукоположение архиерея называется его личной Пятидесятницей.
В эти святые дни Церковь призывает нас возгревать в себе Духа Всесвятого, стремиться быть Его достойным жилищем и призывать Его благодатную помощь на всех путях нашей жизни.
Восходя к Своим Страданиям, Христос на Тайной Вечери говорил апостолам: «Не оставлю вас сирыми, пошлю вам иного Утешителя, Который от Отца исходит, Духа истины, Егоже мир не может принять. Когда придет к вам Дух истины, Он наставит вас на всякую истину и Он напомнит вам все, что Я говорил вам» (Ин. 14, 16—18).
Это обещание исполнилось именно в Пятидесятницу — на десятый день после Вознесения Христова, на пятидесятый день после Воскресения Его, когда ученики приняли сошедшую на них силу Святого Духа и явилось Царство Божие, пришедшее в силе, о котором столько раз говорил Христос во время Своей земной жизни. Явилось то Царство, которое они могли принимать и вкушать, и быть причастниками его, и составлять Церковь Христову. Потому и называется этот день — днем рождения Церкви Христовой во Святой Троице, в Духе Святом.
И Церковь обладает всеми сокровищами Духа Святого. Она преисполнена этой новою жизнью. Ее сравнивают с кораблем, кормчим которого является Дух Святой; с кораблем, плывущим среди бушующих волн житейского моря и спасающим от потопления всех, кого несёт на себе. А плывет он к спасительным вечным берегам, где жизнь Преестественной Пребожественной Троицы, которая нам отныне принадлежит.
Этот праздник святой Иоанн Златоуст называет столицею праздников, самым завершающим, конечным из всех праздников. Велико и славно Рождество Христово и «праздников праздник» — Воскресение Господне. Но без Пятидесятницы, без сошествия Духа Святого этих событий для нас не существует, мы не можем быть им причастны, они для нас бесполезны.
В этот день Дух Святой завершает домостроительство нашего спасения, как говорят святые отцы, то есть спасение от греха, от проклятия и смерти.
В этом участвуют все Лица Пресвятой Троицы, и Она открывается нам в творении мира и человека. Духом Святым мы узнаем Иисуса Христа — Сына Божия и Его Воскресение. Духом Святым открывается нам Отец наш Небесный, и мы вместе со Христом воспеваем молитву «Отче наш», обращаясь к Нему.
По словам святого Феофана Затворника, то, что Отец благоволит, что Сын Божий исполнил, то Дух Святой, снисшедши, усвоил всем истинно верующим в Господа. Потому что спасение наше, как говорит святой апостол Петр, «по предведению Бога Отца, при освящении от Духа, к послушанию и окроплению Кровию Иисуса Христа» (1 Пет. 1, 2). Потому мы и крестимся во имя Отца и Сына и Святаго Духа, и обещаем Господу хранить всё, что Он заповедал нам.
«Плод Духа, – пишет апостол Павел к Ефесянам, – состоит во всякой благости, праведности и истине. Испытывайте, что благоугодно Богу, и не участвуйте в бесплодных делах тьмы». То есть человек, желающий Богу угодить, желающий соединить свою душу со Святым Духом, должен постоянно над своей душой бдеть, постоянно внимательно следить, не возмущается ли чем душа: какими-то мыслями, какими-то чувствами, желаниями, – чтобы все время гладь была в душе, чтобы в этой глади отражался образ Божий, не иссякала благодать.
А без благодати Духа Святого не живет ни один человек, ничего не существует, всё бы рассыпалось. Без той благодати, которую сугубо открывает нам Господь в день Пятидесятницы, рождая Церковь Свою, мы бы не знали, что такое жизнь вечная. Весь смысл нашего существования в том, чтобы мы стали новым творением, чтобы произошло таинственное возрождение, и мы бы узнали о тайне обожения. О том, что Бог стал человеком, чтобы человек по дару Божию мог стать причастным Ему на самом деле, стать богом по благодати.
И это возможно только в Церкви — в Церкви истинной, а не где-либо ещё. Не там, где какая-нибудь человеческая организация, каковых множество развелось во всем мире и в нашей стране, называет себя Церковью христианской и, украшаясь этим именем, хочет оттеснить Православие и похитить овец Христовых.
Только в Церкви, которая родилась в день Пятидесятницы, которой Духом Святым открываются тайны веры и сила жизни по заповеди Божией, возможно настоящее спасение. А всё, что по человеческому домыслу, по каким-то соображениям, по своему вкусу создано, не может спасать человека, не может дать ему то, что один Бог дает. То, что делает нас новыми, святыми, Богу принадлежащими людьми — христианами.
Наша принадлежность истинной Церкви, где действует Дух Святой, разумеется, не должна быть внешней, формальной. Всем своим естеством мы должны воспринимать то, что Церковь нам заповедует: участвовать во всех таинствах, которые совершаются Духом Святым и приобщают нас Христу, всей Его жизни, соединяют нас с Отцом Небесным. Если мы только формально и внешне принадлежим Церкви Божией, то это послужит нам в горшее осуждение. Потому что, имея такие великие дары, мы не воспользовались, пренебрегли ими.
Для нас не сокрыто, и всем сейчас становится очевидно, что в мире идет страшная борьба против Церкви Христовой за души человеческие. Смысл и содержание всей истории — это борьба против христианской культуры, христианской государственности, против Церкви Христовой. Враги Церкви стараются «обессолить» ее, лишить ее благодати Духа Святого. Чтобы она стала как одно из человеческих сообществ, которые обладают своими достоинствами, своею глубиною и красотою, но которые не имеют силы Божественной.
Эта борьба стала особенно острой в последнее время, особенно после крушения православной России, которое совершили враги христианства, чтобы исполнить до конца свой коварный замысел. Мы видим это и в революции 1917 года, и сейчас, после второй волны — революции наших дней, оскверняющей и разрушающей жизнь во всех ее проявлениях.
И в Православной Церкви мы можем наблюдать опасные симптомы, предвещающие угрозу для вечного нашего спасения. Вольнодумство, своеволие, модернизм, либерализм все более приводят поместные Православные Церкви к так называемому экуменизму. Мы видим это стремление соединиться с другими церквами, которые именуют себя так, но не имеют полноты истины. Единство на самом деле может быть дано только Духом Святым. Каждый из нас может ощущать настоящее единство с другим человеком и со всеми людьми только тогда, когда касается его сердца благодать Святого Духа.
Господь говорит: «Да будут все едино. Как Отец во Мне и Я во Отце, так будут все едины» (Ин. 17, 21). А когда это стремление направлено к чисто внешнему единению без единомыслия и единодушия, заповеданного нам Святым Евангелием, то получается единство, которое не в Боге, а в ком-то другом, кто хочет крепко соединить всех в себе, подчинить своему влиянию и противостоять истинной Церкви.
Там, где колеблются догматы веры, где идет покушение на нравственные устои Церкви и основанные на них святые каноны, там явно действие врагов Христовых, как бы они себя ни называли и в какую бы одежду они ни рядились. Для этого и нужно им разрушить истинное Православие, чтобы убрать единственное препятствие на пути воцарения лжехриста — антихриста.
В праздник Пресвятой Троицы, в день сошествия Святого Духа, мы должны быть особенно внимательными. Да, Господь говорит: «Созижду Церковь Мою, и врата адовы не одолеют ее» (Мф. 16, 18). Но мы знаем из истории Церкви, что они не раз одолевали и одолевают отдельные христианские общества и многих, мнящих быть столпами Церкви. Это происходит, когда они отходят от единства Церкви, когда нет у них единомыслия, единодушия с тем, что открывает Дух Святой Церкви Соборной и Апостольской.
В день Пресвятой Троицы каждый из нас да сознаёт, что только личным причастием Духу Святому можем мы отличать всякое заблуждение от истины. Только таким покаянием, такою жизнью, которая соответствует всему, чему учил Господь, можем мы устоять благодатно в истине. В наше страшное время, когда предаются поруганию святыни, когда жизнь оскверняется во всех ее сторонах, когда столько скорби в душах, любящих Господа, от торжества нечестия в мире, мы как никогда нуждаемся в помощи и благодатном утешении.
Помолимся Господу нашему, чтобы нам получить от Него это утешение в истинной Его Церкви, храня верность ей и молясь неустанно, и сегодня особенно, молитвой: «Прииди, Утешителю благий, и спаси ны».
Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе!
Святой Дух – Третье Лицо (Ипостась) Святой Троицы, истинный Бог, единосущный и равнославный Отцу и Сыну. Как и все Лица (Ипостаси) Святой Троицы, Святой Дух обладает свойствами присущими только Богу. Как и все Лица Святой Троицы, Святой Дух равночестен в Своем Божественном достоинстве Отцу и Сыну. Как и все Лица Святой Троицы Святой Дух единосущен Им, обладает единой Божественной сущностью (природой) с Отцом и Сыном.
Как и всем Лицам Святой Троицы, Святому Духу воздается единое и нераздельное поклонение, то есть поклоняясь Святому Духу, христиане поклоняются вместе с Ним Отцу и Сыну, постоянно имея в виду Их общее Божество, единую Божественную сущность. От Двух Других Лиц Святой Троицы Святого Духа отличает личное (ипостасное) свойство, которое заключается в том, что Он предвечно исходит от Отца.
Исхождение Святого Духа не имеет ни начала ни конца, оно вполне вневременно, поскольку вне времени существует Сам Бог. В силу Своего Божественного вездеприсутствия Святой Дух может пребывать и в уверовавшем во Христа человеке, сообщая ему доселе неведомое познание Бога, приобщая его к полноте всеблаженой Божественной жизни. Божественные действия в человеке часто именуются благодатью Святого Духа, поскольку Святой Дух непостижимо вселяется в человека, обитает и пребывает в нем.
Вместе с тем, благодатные Божественные действия общи всем Лицам Святой Троицы и пребывание Святого Духа в человеке означает и сопребывание с Ним Отца и Сына – Божественного Ума и Божественного Слова, то есть всей Святой Троицы – «Ума, Слова и Духа – единой соприродности и божественности».
Свт. Григорий Богослов
СВЯТОЙ ПЯТИДЕСЯТНИЦЕ
Тропарь, глас 8
Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, / низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, / Человеколюбче слава Тебе.
Кондак, глас 8
Егда снизшед языки слия, / разделяше языки Вышний, / егда же огненныя языки раздаяше, / в соединение вся призва, / и согласно славим Всесвятаго Духа.
Величание
Величаем Тя, / Живодавче Христе, / и чтим Всесвятаго Духа Твоего, / Егоже от Отца послал еси / Божественным учеником Твоим.
Акафист на Сошествие Святаго Духа (текст) »
Акафист на Сошествие Святаго Духа
Кондак 1
Возбранный Параклите, Царю неба и земли, Животворящий, Спасительный и Всесвятый Душе, выну от Отца исходяй и в Сыне почиваяй, сошествием же в виде огненных языков Апостолы просветивый, снизойди и ныне с горних высот на ны недостойныя рабы Твоя, и породи нас к новой благодатной жизни, да воспоем Тебе: Прииди, Утешитель Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Икос 1
Ангелов Творец и Господь Сил с небесе сошед и плотское восприем естество наше, прииде на землю, да спасет Крестом и Воскресением Своим падший древле род человечь, и паки восшед на небо, седе одесную Бога и Отца, да совознесет и обожит естество наше, и да созиждет на земли Царство правды и мира о Дусе Святе, егоже никтоже может видети, аще кто не родится свыше Темже Духом.
Сего ради Господь наш, ко Отцу отходя, не остави нас сирых, но обетова грешником своим глаголяще: Аз умолю Отца и инаго Утешетиля даст вам, да будет с вами во век, Дух Истины, Егоже мир не может прияти, ниже знает Его, иже от Отца исходит, Той свидетельствует о Мне. Утешитель, Дух Святый, той вы научит всему и воспомянет, яже рек вам. Сему обетованию внемлюще, апостоли моляху Тебе, Святый Утешителю, да скоро снидеши, вопиюще Тебе сице:
Прииди, Утешителю Благий, выну от Отца исходяй.
Прииди, Небесный Параклите, присно в Сыне почиваяй.
Прииди, Подателю жизни, приклони небеса и сниди.
Прииди, Небесный Царю, прикоснися горам и воздымятся.
Прииди, Всесвятый Душе, и настави нас светом истины Твоея.
Прииди, кристаловидный Животе, и просвети мир огнем благодати Твоея.
Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 2
Видев Господь по Воскресении Своем ученики Своя еще плотская мудрствующих и земное царство чающих, явися, им дверем затворенным, дуну и преподаде им Духа Святаго благодать просвещающему помышления их и уготовляющую их к приятию существенному таинства Божественнаго, глаголюще: Приимите Дух Свят, Имже отпустите грехи, отпустятся им, и имже держите, держатся. Темже, приемше таковую власть духовную, укрепишася духом, вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум Божественный о грядущем Царствии Божии открывая, Господь наш собра ученики Своя вся вкупе на горе Елеонстей, и повеле им по Вознесении Его на небо от Иерусалима не отлучатися, но ждати обетования Отча, дондеже облекутся силою свыше, яко не по мнозех днех имут креститися Духом Святым. И тако заповедовав, рече им: нашедшу Святому Духу на вы, приимите силу и будете Ми свидетели во Иерусалиме и во всей Иудеи и Самарии и даже до последних земли.
И сия рек, вознесеся на небо. Ученицы же, возвратишвшеся во Иерусалим, взыдоша в горницу и бяху вси терпяще единодушно в молитве и молении и пощении с женами и Мариею Материю Иисусовою и с братиею Его, чающе сошествие Утешителя и поюще Ему сице: Прииди, Душе Господствуяй и Животворяяй, Отцу Собезначальный и Соприсносущный. Прииди, Душе Истинный и Всеблагий, с Сыном Купносущный и Равночестный. Прииди, Душе Владычный, от Отеческаго состава и от Божественных и Безначальных уст Его несказанно Исходяяй. Прииди, Душе Христов, Соипостасное Дыхание и Премудрости Сило, в Сыне нераздельно пребываяй. Прииди, Непостижимый Просветителю, откровение тайны Пресвятыя Троицы людем даровати восхотевый. Прииди, Премудрый Всепосетителю, весь мир благодатными дарованиями исполнити возжелавый. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 3
Силою Божественною облечен Святый Петр, восстав посреди ученик, рече к ним: Мужие братие, преклоньше колена, сердца же горе возведшее, помолимся ко Господу нашему, обетовавшему Утешителя инаго, да созиждет чисты сердца наша и да обновит дух прав во утробах наших и сотворит горницу сию Церковь Божию и скоро да ниспошлет нам Духа Всеблагаго Своего, Емуже вси да воспоим едиными усты и единым сердцем: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще страх велий, Апостоли в смущении быша, како немощным им сущим, якоже агнцам без Пастыря, проповедати Евангелие всей твари, сего ради, егда скончавахуся дние Пятьдесятницы, быша вси вкупе на молитве и вознесоша тепле моление ко Пастырю Своему, глаголюще: Царю Ангелов, управляяй всими на земли и на мори! Раби Твои вопиют к Тебе: скоро посли нам Всесвятаго Духа Твоего. Господь же их плотию на небесех Отцу соседяй, услышав моление сие рече: Самовластный Утешителю, снизойди, чают бо Тя ученицы Мои, ихже собрах к Тебе и ко Отцу, тепле бо вопиют к Тебе, глаголюще: Прииде, Душе Благий и настави нас на землю праву.
Прииди, Свете Святый, и направи стопы наши на стезю мирну.
Прииди, Владыко Непостижиме, всем хотящим спастися несумненное упование.
Прииди, Неизследимый Царю, всем жаждущим правды благодатное насыщение.
Прииди, душе Живый и Животворяй, Твоею бо благодатию живем и движемся и есмы.
Прииди, Свете Святый и Светоносяй, Твоею бо чистотою возвышаемся, светлеемся и хранимы. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 4
Бурное дыхание велие внезапу пронесеся, учеником в Сионе собранным и в горнице об часе третьем дне молящимся, и бысть шум, яко гром с небесе, тишине велией окрест сущей, и исполни весь дом, идеже бяху седяще. И колебашеся храмина, яко лодия, и убояшеся апостоли мняще, яко от дыхания бурна падется горница, и вси в страсе возопиша: О, Владыко, утиши колебание и посли Всесвятаго Духа Твоего, Емуже согласно да воспоем: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаще шум с небесе и колебание воздушное видяще, боголюбивии Апостоли и вси сущии с ними исполнишася ужаса, зане в дыхании бурне сошествие Утешителево уразумеша и в шуме небеснем глас Господень ощутиша, в себе помысливше: се глас Господень возгреме в крепости. Се глас Господа Источающаго пламень огня, якоже Давид предрече. Се буря от Господа, якоже Иеремия возвести.
В сие время Господь наш восхоте послати Утешителя инаго и даровти Закон нов, якоже древле на Синаи. Тамо от гласа Его колебашеся гора, здесь же от дыхания Утешителева потрясеся горница, тамо быша громи и молния, здесь же пронесеся шум с небесе. Обаче приступихом не к горе осязаемой и огнем пылающей, но к Сионстей горе, к Иерусалиму Небесному, к Ходатаю Завета Новаго, да примем Царство Непоколебимо, и да воспримем благодать Духа, ею же послужим благоугодно, вопиюще Ему сице:
Прииди, Душе Страха Божия, не во огне и буре, но во гласе хлада тонка, да нас от духа боязни рабския свободиши.
Прииди, Душе Сыноположения, апостолы во едино стадо совокупивый, да нас чада Божия сотвориши. Прииди, Душе Премудрости и Откровения, да воспомянеши нам вся словеса Христовы в познание Его. Прииди, Душе ведения и благочестия, да просветиши очи сердечныя светом заповедей Его. Прииди, Душе Божия Святыни, да облчеши нас силою свыше от Своих небесных высот. Прииди, Душе всякия благостыни, да окропиши нас росою благодати по множеству своих щедрот. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 5
Богоноснии Апостоли еще паче исполнишася страха, егда по гласе шума се бысть им видение новое паче перваго и явишася огненнии языцы, разделяющиеся сюду и сюду, и седоша по единому на коемждо от них главами их, да исполнится Давида праотца предречение: Бог Яве придет и не умолчит, огнь пред Ним возгорится и окрест Его буря зельна. Сим духоносным огнем Утешителя просвещаемии, апостоли со страхом и с радостию возопиша, сретающе пришествие Его: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше сошествие Утешителя в виде огненных язык, Апостоли удивишася, како дыхание бурно с пламенем совокупися, и како с ветры видены быша светильницы, с росою же искры. Наипаче же объяша их страх Божественный, егда огненнии языцы, седше над главами их, не опалиша власы, но паче просвещаху мысли их, и тако огнедуховенным озарением Святаго Духа просвещаеми, уразумеша проречение Давидово:
Огнь от лица Его воспламенится: углие возгореся от него. И приклони небеса и сниде.
И прославише Бога, яко прииде обетованный Утешитель, да огненное крещение восприявшее от Него, благодарственно возопиют ему сице:
Прииди, Огненосный Душе, да огненным кещением весь мир просветиши.
Прииди, огнь подаяй, Боже, да терние наших прегрешений попалиши.
Прииди, огнь Божествнный на землю низводяй, Господи, да угасшия светильницы душ наших паки возжеши. Прииди, огненныя реки апостолом орошаяй, Владыко, да теми весь мир огнем благодати Твоея обновиши.
Прииди, во огненных языцех всему миру на молитве возглаголавый Душе, воздыхании неизглаголанными научи нас о чесом молитися Небесному Отцу.
Прииди, во огне и буре Божество Пресвятыя Троицы Открывый, Царю, огнедохновенным дыханием воспламени огнь Божественныя любве и в наши хладныя сердца.
Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 6
Проповедник дивный, божественный Петр, видев, яко огненное видение исполни страха ученики, возопи: не бойтеся, огнь сей нежегомый есть, якоже древле неопалимая купина, или якоже пламень вавилонския пещи, иже не опали три отроки. Сего ради кийждо от нас да отринет страх из души, и да не убоится неопальнаго пламени, огнь бо сей да разумеем, якоже рози, яко цвети на главах наших, имиже увенча, украси и озари нас Всесвятый Дух, Емуже вси с радостию да воспоим: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия велие просвещение благодати Божией всей Церкви Христовой в великий сей Пятидесятный день, егда во огненных языцех Ты сам существенно снисшел еси на апостолы и на вся верующая, Святый Животворящий и Всесильный Душе, Един Сый от Пресвятыя Троицы, и богатно излил еси не некия Отчии дары, якоже прежде, но от всея полноты Божества излил еси от Духа Твоего на всякую плоть, не в меру бо подаст Бог Духа, и потекоша реки воды живыя благодати Твоея от Иерусалима во всю вселенную, и тако завершишася телесныя дела Христовы и прияша начало дела Твоя, Душе, да созиждется Царствие Твое в человецех и да преобразится Тобою мертвенная плотская жизнь наша на живую и духовную. Сего ради вси водимии Тобою да воспоем Тебе сице:
Прииди, Утешительный Душе, с небесных высот сошедый, да безкнижныя ученики Христовы неботаинники сотвориши. Прииди, Небесный Царю, везде сый и вся исполняй, да во Христа верующия духовныя жизни сопричтеши. Прииди, неумаляемое Сокровище благодати, да приобщиши нас даров Твоих, и райскою радостию возвеселимся.
Прииди, неувядаемый Цвете чистоты, да окропиши нас иссопом Твоим и паче снега убелимся.Прииди, Зиждителю всея Твари, да царствуеши над всеми силами души моея.
Прииди, Владыко Неба и Земли, да властвуеши и управляеши над всеми движениями сердца моего. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 7
Хотя спасти вся языки, Господи, даровал еси учеником твоим во огненных языцех Духа Твоего, да по обетованию Твоему возглаголют новыми языки, и вси исполнишася Духа Свята и начаша глаголати иными языки, якоже Дух даяше им просвещевати, да вси народи от всех язык на праздник пришедшия, услышат их проповедующия своими их языки. В Вавилоне иногда размесишася языцы дерзости ради столпотворения, да разделятся языки, ныне же боговедения ради умудришася языцы, в соединение бо всех призва Вышний, да согласно славят всесвятаго Духа, поющее Ему едиными усты и единем сердцем: Аллилуиа.
Икос 7
Новое чудо Твое, Утешителю, бысть во знамение всем, и исполни ужаса языков собрания на праздник пришедших: видяху бо учеников Спасовых огненными языки глаголющих и кийждо от
них свою беседу слышаше. И дивляхуся вси, друг другу глаголюще: не вси ли сии глаголющии галилеяне суть, и како мы слышим кийждо свой язык, в немже родихомся? Како сотворишася соотечественницы всем языком? Видел ли есть Петр Египет? Живяше ли когда Андрей в Месопотамии?
Видеша ли когда Памфилию сыны Заведеовы? Како явишася сии Римляном, яко не варвари, Парфяном, яко им подобнии, Мидяном же, яко свои. Обаче елицы благоговейнии быша, тии прославиша Бога, вопиюще Утешителю сице:
Прииди, во пророцех глаголавый Божественный Душе, возглаголи мирная и благая в сердцах наших. Прииди, во Апостолех проповедавый огненными языки Безсмертный Царю, возсияй молниями Божества в душах наших.
Прииди, Животе Безначальный, разделенныя языки в соединение призвавый, и в нас дух вражия разделения всеконечно потреби.
Прииди, Любы Безконечная, Апостолы на вечери союзом любве связавый, и в нас дух братския любве навеки насади. Прииди, с небесе снисшедый Утешителю наш, да на стези небесныя наставиши нас, Тебе поющих.
Прииди, от земных горе возвышаяй Боже наш да от сладости мирских красот избавиши нас Тебе вопиющих. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 8
Странными глаголы вещающе, возглаголаша святии Апостоли странныя учения и странныя веления Святыя Троицы, от Духа Святаго просвещаеми. Высокоглаголивыми же проповедующе языки, не человеком глаголаху первее, но Богу, тайны вещающе духом, якоже божественный Павел глаголет,быша бо в восторзе духовном, неизглаголанными воздыхании Сваятаго Духа наставляеми.
Неверующим же от язык сие Духа действо пьянство непщевашеся быти. Обаче мнози благоговейни бывше, ужасахуся, и недоумевающеся, друг друга вопрошаху: что убо хощет сие быти? И с верою прославиша Бога, поюще Ему: Аллилуиа.
Икос 8
Весь исполнен быв огненосныя благодати Духа Божия, святый Петр, восстав с единонадесятьми, воздвиже глас свой и нача проповедовати собранным от язык величия Божия и страшное Твое, Святый Утешителю, во огненных языцех схождение, еже пророк Иоиль древле предрече, глаголя о сем великом и просвещенном дне Господнем: “Изолью от Духа Моего на всяку плоть, на рабы Моя и на рабыни Моя, и прорекут сынове ваши и дщери ваши и юноши ваши видения узрят”.
Сим Святым Духом исполнении бывше, Апостоли не вином упишася, но упоением Духа, новаго винограда рождения Божественнаго веселия приобщившееся, вопиюще и глаголющее сице:
Прииди, Божественный Утешителю, во Иордане на Спаса нашего в виде голубине снисшедый , даруй нам криле голубине кротости и чистоты, да полетим и почием.
Прииди, Сладчайший Душепосетителю, в Сионе ко апостолом во огненных языцех пришедый, ороси нас огнем благодати Твоея, да верою и любовию воспламенеем.
Прииди, Святый Живоначальный Душе, древле в человецех плоть сущих пребывати не восхотевый, свободи нас законом духа от закона плоти, да паки живеши в нас.
Прииди, Великий Непостижимый Боже, в последок дний сих от Духа твоего на всяку плоть изливый, сподоби нам не по плоти жити, но по духу, да всегда пребудеши в нас.
Прииди, Душе всякия чистоты, помози нам, да плоть не похотствует на дух наш, и да Тобою водими будем. Прииди, Присный наш Животе, спобори нам, да не сеем в плоть и тление, но в дух, да от Духа Твоего жизнь вечную пожнем.
Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны и спаси души наша.
Кондак 9
Всякое естество человеческое возвеселися днесь о сошествии Твоем, Утешителю Благий, зане в ветхую Пятидесятницу при Синае бывшую, вси людие издалече стояху в страхе и в ужасе, всей горе дымящейся и во огне бывшей, един бо точию Моисей взыде на верх ея во мрак, идеже бяше Бог.
Ныне же, вси слышавши Петра умилишася сердцем, увероваша и крестишася, и приложися в день той душ, яко три тысящи, и тако в сей великий день Пятидесятницы положися начало Церкви Христовой на земли и вси исполнишася Духа Святаго и духом взыдоша на гору Господню благодати Божия, вси очами веры Господа узреша и с радостию возопиша Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Витии Божественныя святии Апостоли, прежде безкнижнии рыбарие, ныне же мудрии богословцы явишася, прежде починяху мрежи своя, ныне же облеченнии силою свыше от Духа Святаго, начаша проповедь Слова Божия, прежде точию рыб уловляху, ныне же сотворишася ловцы человков и люди безчисленнии из глубокия тьмы начаху изымати.
Прежде боящиися, ныне же дерзновение приявшии и радости исполненнии от Тебе, святый Утешителю, тии уразумеша, яко нова тварь ныне суть и каковый велий дар получиша по обетованию Господню, сего ради ныне отбеже от них страх и дух немощи и тии ощутиха, яко уже имут силу по повелению Господню пройти даже до конец вселенныя, учаще вся языки и крестяще их во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Сего ради в веселии духа возопиша сице:
Прииди, Свете Живоначальный, да вся языки светом боговедения просветиши.
Прииди, Животе Безначальный, да вся человеки к новой жизни во Христе приобщиши.
Прииди, Теплото Живительная, да духом любве Твоея хладныя сердца неверных языков воспламениши.
Прииди, Сладосте Неизреченная, да благодатию Твоею всех вкусивших ю паче меда и сота усладиши.
Прииди, Радование наше непрестанное, да нас скорбных и печальных очищением совести возвеселиши.
Прииди, Сокровище наше превожделенное, да нас нищих и убогих множеством дарований духовных обогатиши.
Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 10
Спасения день – сей великий Пятидесятницы праздник, в оньже, Утешителю Благий, Церковь Христову до скончания века облагодатил еси и всю тварь Твоим Живоносным дыханием обновил еси, Везде сый и вся исполняй, ты идеже хощеши дышиши, вся живиши и повсюду в мире разливаеши свою живоначальную силу:
Тебе поет солнце, Тебе славит луна, Тебе служит свет, Тебе работают источницы, Тобою един дождь напояет землю и бывает бел в кринех, и красен в розах, багрян же в фиалках, тако многообразна благодать Твоя: единому убо даеши слово премудрости, другому – дар пророчества, иному – сказание божественных Писаний:
единаго укрепляеши на целомудрие, другаго учиши поститися и подвизатися, оваго же уготовляеши на мученичество. Вся же сия действуеши Ты, единый Душе, разделяя коемуждо хощеши, да всякое дыхание поет Тебе: Аллилуиа.
Икос 10
Царю Небесный и жизни Подателю! Царство Твое – Царство всех веков и Владычество Твое во всяком роде и роде. Сошед же на апостолы, Ты явил еси ими Царство не от мира сего – Церковь Христову, юже исполнил еси безчисленными дары благодати Твоея, имиже, яко финикс процвете и яко кедр, иже в Ливане умножися.
И тако Твоею благодатию напояема, Церковь процвете многочисленными сонмы девственник, учителей, мучеников, исповедников, преподобных, пустынников, да исполнится Осии пророка предречение: процветет, яко цвет и прострет корение, яко дубрава и яко маслина плодовита будет.
Зряще убо сии сонмы духоносных отцев, Тобою, Святый Душе, возвращенных, воззовем Тебе таковая:
Прииди, Источниче Божественных сокровищ, вдохни нам светоносныя Твоя дарования. Прииди, Подателю и Совершителю нашего освящения, освяти ум, сердце и вся наша помышления.
Прииди, благости и милосердия Неизнуряемое Хранилище, сохрани в нас жизнь духовную под кровом Твоея благости.
Прииди, настоящих и грядущих благ Нескончаемое Сокровище, соблюди нас в чистоте совести и в предначатие вечныя радости.
Прииди, падших Всенадежное Восстание, Тобою бо источаются благодатныя струи напояющия всяку тварь ко оживлению.
Прииди, мертвых духом и телом Благое Воздвижение, Тобою бо подаются вся силы к животу и благочестию, воздвизающая всяку плоть к Воскрещению.
Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны, и спаси души наша.
Кондак 11
Пение духовное воспоем Тебе, Святый Утешителю, Твое во огненных языцех на Апостолы Сошествие празднующее и сим Павловым глаголом последующе: “Помолюся духом, помолюся и умом, воспою духом, воспою и умом”. И тако духом на молитве и в служении пламенеюще, да не
угасим плотоугодием Духа Твоего, во святом крещении восприятаго, но присно да взираем на уверовавших в день Сошествия Твоего: тии бо внимающее слову Петрову: “Спасайтеся от рода сего развращенного”, выну бяху в учении апостол, в общении и преломлении Хлеба Жизни и в молитвах, и бысть на всякой душе страх Божий, и бяху вси вкупе единодушно, имуще вся обща, и с радостию в простоте сердца воспеваху Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Света солнечнаго светлее явися благодать Твоя, Светоносный Душе, вся бо просветляеши, очищаеши и освещаеши Твоим огненосным осиянием. Ты бо сошед на Пресвятую Деву Марию соделал еси Ю Пресветлый храм девства и Пречистый дом Божества Сыну Божию. В явлении же Твоем во Иордане при Крещении Господнем в виде голубине Ты отверзл еси небеса грехопадением Адамовым заключенная иобожил еси Пречистую плоть Христову.
В сошествии же Твоем на Апостолы исполнил еси Божественнаго присутствия Своего всю Церковь, Невесту Христову, да будет непорочна и свята. Сего ради точиши в Ней пророчествия, и священники совершаеши, собираеши весь собор церковный, и сходиши, яко огнь с небесе в Божественную Литургию и во всех таинствах, и тако вся Церковь одевается светом Благодати Твоея, яко ризою, да во Свете Твоем узрим Свет, и да воспоем Тебе сице:
Прииди, чистотою Сияющий Душе, Святую Деву Чисту в рождестве сохранивый, да и нам благодать девства и чистоты преподаси.
Прииди, небеса разверзший Небесный Царю, на Спаса Христа при Крещении низшедый, да и всем верующим в Него путь на небо отверзеши.
Прииди, Солнце Незаходимое и Несокрываемое, да свет возсияши праведным и правым сердцем веселие. Прииди, Сияние Присносияющее и Немерцающее, да внутрь нас возсияеши Церковь Божия Духа в Твое Божественное посещение.
Прииди, свете Святый и Животворяй, просвети мир Твоим Божественным осиянием.
Прииди, огню от огня Происходяй и Боготворяй, озари нас Твоим огненосным вдохновением. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны и спаси души наша.
Кондак 12
Благодать духоносную даровал еси, Утешителю Святый, всей Церкви Христовой в великий день Святыя Пятидесятницы, якоже и прежде выну спребывал еси Владыке Христу во днех Его плоти, яко же великий в богословех святый Григорий витийствует:
“Рождается Христос и Дух предворяет. Крещается Христос и Дух свидетельствует. Искушается Христос и Дух возводит (в пустыню). Совершает силы Христос и Дух сопутствует.
Возносится Христос и Дух преемствует”.Сего ради и начатки Божества подаеши ныне, Святый Душе, естеству перстному, да паки возведеши е к первому райскому благородию и да обожиши е во образ Вознесеннаго на небеса естества Христова.
Мы же исчести не могуще многочисленныя паче песка морскаго благодения дарований Твоих, вопием Тебе: Алиллуиа.
Икос 12
Поющее Божественный Душе, Твою Живоначальную благодать, обновляющую лице земли духновением Твоим, поклоняемся Твоему во огненных языцех на Апостолы сошествию, и веруем, яко по обетованию Христову выну Твоя благодать во Святей Церкви пребудет, дондеже паки приидеши в последний день во общее Воскресение во еже воздвигнути вся от века умершия, яко же святый Иезекииль предрече глаголя:
“От четырех ветров прииди, Душе, и вдуни в мертвыя кости сия и да оживут. И вниде в них Дух Жизни и ожиша и сташа на ногах своих собор мног зело”.
Тогда не посрами нас вопиющих Тебе сице:
Прииди, Утешение и Радосте моя, услыши мя в день скорби и печали моея.
Прииди, Дыхание и Жизнь моя, буди ми един дух со мною до самыя смерти моея.
Прииди, Блестящееся одеяние души моея, покрый внутреннюю наготу и безобразие грехопадения моего. Прииди, Теплейшее очищение совести моея, отмый скверну души и тела моего чистыми слезами пришествия Твоего.
Прииди, Пище Неизреченная и Нетленная, напитай алчущий дух мой в жизнь вечную безсмертия плодами. Прииди, Питие Божественное и превожделенное, напой жаждущую душу мою благочестия водами. Прииди, Утешителю Благий, вселися в ны и спаси души наша.
Кондак 13
О, Небесный Параклите и Душе Всесвятый, от Отца Исходяй и Сыном Пришедый! Приими малое сие от всея души приносимое Тебе благодарение. Прииди к нам и пребуди выну в Церкви, да не угаснет в нас Божественный пламень Тобою возженный. И сподоби нам духом пламенети и плотоугодия не творити в похотех, да никогда же угаснет дух наш и да выну прославляти будем Тя в душах и телесех наших, и тако возрождении Тобою, чистым духом и чистыми усты воспоем Единому Богу во Святей Троице: Алиллуиа. (Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
МОЛИТВА
Сошествие Святого Духа
О, Небесный Царю, Утешителю Святый, Душе Истины, везде сый и вся исполняяй, никогдаже начинаемый, ниже престаяй, но со Отцем и Сыном присно Сущий, первее во Ангельских Воинствах действовавый, священие даруя; и при миробытии в начале верху воды носивыйся, яко жизни Податель, в раи же первозданныя люди дыханием жизни воодушевивый и сладким общением Божественным утешавый я, по грехопадении же прародителей наших не восхотевый с падшими сынами человеческими пребывати, зане плоть быша, но точию во избраннех патриарсех и пророцех древле отцем глаголавый, в последок же дней сих, восхотев излити от Духа Своего на всяку плоть, первее на Честнейшую Горних Сил Пресвятую Деву Марию низшедый и велие таинство Воплощения Сына Божия Тою неизреченно совершивый, и паки на Том же Сыне Божием, во плоти на Иордан пришедшем, в виде голубине почивый, по сем же в великий день Пятидесятницы существенно в видении огненных язык на Апостолы сошедый и сими всю вселенную просветивый и Святую Церковь до скончания века Своею Божественною благодатию изобильно исполнивый, во еже падшее естество наше обожити и паки к райскому блаженству возвратити!
Призри убо в сей великий, совершенный и конечный Пятидесятный праздник на моления рабов Твоих коленопреклоненно Тебе возносимыя, и очисти нас священным наитием Твоим от множества согрешений наших во всем житии нами содеянных, Едине Чистый и Пресвятый Душе, очисти нас от многия нечистоты нашея, да не паки оставиши нас, аще по плоти жити будем, яко не имать обитати Дух Твой в человецех плоть сущих, зане плоть и кровь Царствия Божия наследити не могут.
Сего ради молим Тя: угаси живоносным дыханием Твоим весь пламень страстей наших, да не творим плотоугодия в похотех, но водимии Тобою, да будем прославляти Тя в душах и телесех наших. И избави нас от духа праздности, уныния, печали и гордости и даруй нам дух кротости и чистоты, дух смирения и целомудрия, дух терпения и любве, да приидеши во внутреннюю храмину душ наших и воцаришися тамо над страстями нашими. Во еже сеяти нам ктому уже не в плоть и тление, но в дух, да от Духа Твоего пожнем живот вечный в последнее Воскресение и прославим Тя с лики святых со Отцем и Сыном во веки веков. Аминь.
СВЯТОЙ ПЯТИДЕСЯТНИЦЕ
Тропарь, глас 8
Благословен еси, Христе Боже наш, / Иже премудры ловцы явлей, /
низпослав им Духа Святаго, / и теми уловлей вселенную, /
Человеколюбче слава Тебе.